Lid worden van een WABP groep

Lid worden van een WABP groepLid worden van een WABP groep

  1. Ga naar het Google Maps overzicht van de buurtpreventie groepen. Zie de kaartoverzichten op de homepage, klik hier Buurtpreventie
  2. Zoek een groep in de buurt. Let op, het laden van de kaart duurt soms even omdat er heel veel gegevens geladen moeten worden.
  3. Indien er een e-mail adres bij staat kunt u de beheerder van die groep een mail sturen. Stuur gelijk je naam en adres gegevens mee, zo kan de beheerder contact met je opnemen.

De beheerder zal zo spoedig mogelijk contact met je opnemen en je vervolgens de huisregels van de groep uitleggen. Soms hebben beheerders naast de Alarm App groep ook een Chat App groep aangemaakt. Zo blijft de Alarm App uitsluitend voor de alarmerende meldingen en kunnen leden toch andere belangrijke informatie delen via de Chat App.

Zodra je bent toegevoegd in de groep zie je in bv. WhatsApp vanzelf een melding staan. Je hoeft hier niet op te reageren met een ‘Dank je wel’ of bv. emoticon, stel dat er 100 mensen lid zijn van de Alarm App groep dan ontvangen alle 100 leden een niet urgent bericht, terwijl ze dat wel verwachten. Het maakt mensen onnodig ongerust en sommige leden verlaten hierdoor zelfs de groep, dat terwijl beheerders vaak erg veel moeite hebben gedaan om leden te werven.

Heb je vragen aan de beheerder, stel deze dan in een privébericht maar nooit in de groep zelf.

Tip: Installeer een Alarm geluid zoals bv. een sirene als meldingsgeluid van de Alarm App groep, zo weet je direct of de melding urgent is of niet. Zo kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het geluid van de eventuele Chat App groep van je buurt te dempen. Soms worden daar namelijk nogal vaak berichten in geplaatst en niet iedereen wil voortdurend gestoord worden maar zo nu en dan wel op de hoogte blijven van wat er in de buurt gebeurd.

Als je een alarmerende melding wilt doen, bel dan eerst 112 en App vervolgens de Alarm App groep.

Het is belangrijk dat je in dat bericht zoveel mogelijk informatie plaatst, denk aan:

  • Locatie en tijdstip (Let op: in de Alarm App mag je uitsluitend berichten plaatsen die op dat moment van toepassing zijn, achteraf berichten kun je beter in de Chat App groep plaatsen of anders indien de beheerder dit heeft doorgegeven).
  • Soort (verdachte) situatie
  • Aantal personen
  • Eventueel voertuig inclusief kenteken
  • Beschrijving van voertuig en personen
  • Is 112 gebeld

 

Beheerders van Digitale buurtpreventiegroepen zijn vrijwilligers, laten we onze waardering aan hen tonen op Nationale Vrijwilligersdag.